Felanmälan och FAQ

Felanmälan görs till din tjänsteleverantör. Läs mer här
Därefter gör tjänsteleverantören en anmälan till kommunikationsoperatören, Zitius, eller till föreningen om det behövs.

FAQ
Kils Stadsnäts hemsida hittar du de vanligaste frågorna och svaren (FAQ) gällande fibernätet och Qmarket
Qmarkets hemsida finns också bra FAQ gällande TV, bredband och telefoni.

När det gäller mätning av hastighet kan du använda dig av Bredbandskollen.
Under fliken Åtgärdsguide hittar du informativa filmer om hur du genomför mätningen. På sidan hittar du även FAQ

Att tänka på när du genomför mätning av hastighet
a. Ingen utrustning får vara ansluten mellan datorn och mediaboxen.
b. Om du mäter på din telefon eller annan utrustning som är ansluten via WIFI (trådlöst), då mäts med all säkerhet överföringshastigheten mellan din router och t.ex. din telefon.
c. Gamla kablar kan vara ett problem.
d. Äldre datorer har kanske nätverkskort med ”strypt” prestanda. (ovanligt men kan förekomma)
e. Använd inte gamla switchar om möjligt.

Om den uppmätta hastigheten avviker nämnvärt från det som du beställt ska Du meddela din internetleverantör. Testa flera gånger och vänta en liten stund emellan.
a. Kils Stadsnät eller föreningen gör aldrig felsökning.
b. Kils Stadsnät eller föreningen gör aldrig vidarerapportering av fel till operatörer.
c. Om felet inte finns hos operatören kontaktar operatören lämpligt företag för åtgärdande av problemet.

Om problemet kvarstår och operatören inte kan ge information om vad som är fel.
a. Anteckna datum, tid och resultat när mätningen utfördes.
b. Skicka resultatet till din förenings styrelse.

När det gäller problem med router och annan kringutrustning så ska du kontakta återförsäljningsstället för hjälp. Din internetleverantör kan säker hjälpa dig också.
Kjell & Company hittar du mycket matnyttig information om hemnätverk och kringutrustning.

Manual Aktivering Qmarket
Manual Raycore CPE. (Tänk på att CPE:n är en ”portal” och inte en switch)

IP-telefoni: Det är viktigt att du läser igenom manualen från leverantören
IP-TV: anslutning görs i speciell utgång i mediaboxen.
Både TV och telefoni behöver speciell utrustning som din leverantör skickar till dig.

Ska du gräva på tomten?
Tänk på att det kan finnas el-, telefoni- och fiberkabel i marken. Läs mer om kabel- och ledningsanvisning här.
Du kan också läsa mer på Ledningskollen. Att få en anvisning är gratis!

Ägarbyte?
I fastighetsavtalet står det att ägaren kan överlåta sin andel i föreningen till annan person genom försäljning, bodelning, arv, testamente eller gåva. Den som förvärvat andelen ska sedan anmäla medlemskapet till föreningen. Vill de nya ägarna inte vara medlemmar i föreningen kan de inte köpa tjänster eftersom medlemskap är ett krav för att ta del av den aktiva fibern.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s